joi, 3 iulie 2008

Calvarul jandarmului bătut de huligani

Au trecut aproape două luni de când jandarmul Gabriel Oşan a fost aproape linşat înaintea jocului „U“ Cluj - CFR Cluj, dar agresorii acestuia n-au fost încă judecaţi.Imaginile horror de dinaintea derby-ului clujean „U“ - CFR, disputat pe 7 mai, în ultima etapă a ediţiei trecute din Liga I la fotbal, au făcut înconjurul lumii. Un om fără apărare, căzut la pământ, lovit cu bestialitate de nişte adolescenţi cu chip uman şi suflet de fiară. L-au izbit cu pumnii şi cu bocancii. Mereu şi mereu, numai în cap. Apoi, unul dintre agresori, nemulţumit de rezultatele obţinute, a înşfăcat o dală de trotuar, încercând să-i spulbere ţeasta celui despre care ştia că e jandarm. Cei patru indivizi a căror cruzime a şocat şi îngrozit au fost, ulterior, identificaţi pe baza imaginilor şi a fotografiilor. Reţinuţi de poliţie, cu mandate de arestare, huliganii ar fi fost, oriunde în lume, judecaţi şi condamnaţi în regim de urgenţă. Astfel de fiare nu pot fi lăsate în libertate pentru a pune în pericol viaţa semenilor lor. La Cluj, lucrurile stau însă altfel. Au trecut de atunci aproape două luni şi procesul încă nu a început. Un lanţ al slăbiciunilor face ca agresorii să nu fi dat încă socoteală pentru teribila crimă pe care au încercat s-o comită. O procedură greoaie, un dosar prost instrumentat, o încadrare greşită şi, apoi, inevitabilele vicii de procedură atacate de avocaţii apărării ne explică de ce, în România, expresia „justiţia umblă cu capul spart“ nu e doar figură de stil.
Greşelile procurorului anchetatorCazul de faţă a fost prost instrumentat de către procurorul Nicolae Păşcuţ. Există voci autorizate care susţin că procurorul a fost depăşit de complexitatea cazului, motiv pentru care a făcut încadrări juridice greşite! Procurorul Păşcuţ, care şi-a anunţat intenţia de a se pensiona, nu a putut dovedi ultrajul, deşi doi dintre cei trei tineri arestaţi, Adrian Stanciu şi Toja Tivadar, au recunoscut în prima fază că ştiau că Olah este jandarm! Următoarea încadrare juridică greşită a fost făcută în momentul în care procurorul a dispus trimiterea în judecată a celor trei tineri arestaţi pentru infracţiunea de vătămare corporală gravă, şi nu pentru tentativă la omor deosebit de grav! Judecătoarea Beatrice Birău, de la Judecătoria Cluj-Napoca, şi-a dat seama de această greşeală a anchetatorului şi a dispus schimbarea încadrării juridice în infracţiunea de tentativă de omor deosebit de grav, pedepsită mult mai aspru decât cea de vătămare corporală gravă. Dosarul se află acum în faza de judecată la Tribunalul Cluj şi are ca termen data de 17 iulie 2008.INTERVIUGabriel Oşan: „La 35 de ani sunt ca o legumă“Gabriel are 35 de ani, dar trăieşte mai rău decât un pensionar. Viaţa i s-a schimbat complet după evenimentul cumplit din data de 7 mai, când a fost bătut cu bestialitate de patru minori în timp ce filma deplasarea suporterilor echipei „U“ Cluj spre stadion, la meciul cu concitadina CFR. A scăpat ca prin minune, după ce, în timp ce era căzut la pământ, unul dintre agresori a încercat să-i zdrobească ţeasta cu un bolovan din caldarâm. S-a ales cu multiple fracturi şi cu două hematoame la cap. A stat internat în spital trei săptămâni. La externare, l-a aşteptat alt spital: cel de acasă. La întâlnirea cu EVZ, de la sediul Jandarmeriei din Cluj, Gabriel a venit cu o rugăminte: „N-aş vrea să mi se vadă chipul întreg în ziar, fiindcă şi-aşa mă recunoaşte lumea... De câte ori merg la butic seara, să iau un suc, aud numai bârfe: «Uite-l şi pe jandarmul bătut!»“. EVZ: Cum te simţi după acel episod de coşmar?Gabriel Oşan: Cred că fracturile s-au vindecat, dar problema este cu cele două hematoame de la cap... Cel subdural are diametrul de şase centimetri şi e gros de nouă milimetri. „Cam două halbe de medicamente pe zi“ Mergi frecvent la spital? Merg la consult din două în două săptămâni. E bine că hematomul a reacţionat la tratamentul medicamentos, altfel ar fi trebuit să mă operez pe creier.Iei medicamente multe? Ca să fac o glumă, cam o halbă de bere dimineaţa şi una seara! Am o listă lungă pe care mă uit. Iau de trei ori pe zi, le triez. Din punct de vedere al recuperării totale, există un semn de întrebare. Sunt scumpe medicamentele? Sunt undeva, la 150-200 de lei pe lună. M-au ajutat colegii cu bani şi, pe această cale, vreau să le mulţumesc. Medicamentele mă termină psihic. N-am mâncat niciodată dimineaţa, dar acum sunt nevoit s-o fac, fiindcă trebuie să iau pastilele. Am numărul de telefon al medicului băgat în buzunar, în cazul în care fac vreo criză, Doamne-fereşte! Până acum nu s-a întâmplat. „Obosesc foarte repede“ Ce fel de criză? Să cad deodată la podea, să-mi amorţească mâinile. Chiar am discutat cu profesorul de la neurochirurgie şi mi-a zis că există riscul să apară... Deci trebuie să fii foarte precaut. Nu am voie să mă expun la soare. Mai iau şi vitamine, ca să am poftă de mâncare. Nu pot să alerg, nu pot să ies cu copiii în parc. Seara, după ora zece, când e răcoare, ies din casă o jumătate de oră. Obosesc foarte repede. Trebuie să fie cineva în permanenţă cu mine, ca să nu fac o criză. Sunt însoţit fie de soţie, fie de fiul meu cel mare de 13 ani. „Au venit din spate când m-au lovit“ Gabriel Oşan, jandarmul bătut de suporterii clujeni: "Nu am voie să mă expun la soare. Nu pot să alerg, nu pot să ies cu copiii în parc. Obosesc foarte repede. Trebuie să fie cineva în permanenţă cu mine, ca să nu fac o criză." Ce faci toată ziua în casă? Mă plictisesc, fiindcă, înainte de acel eveniment, eram o persoană activă. Acum stau ca pensionarii. Mă mai uit la televizor şi mă ocup de fiul meu cel mic, de un an. Mă mai iau durerile de cap atunci când se schimbă vremea. Mă deranjează că sunt ca o legumă. Stau şi nu pot face nimic. E greu. Te dă gata. Săraca nevastă-mea, ea face totul. E o chestie penibilă. La 35 de ani, să fii aşa cum sunt eu... Ai vreo explicaţie pentru situaţ ia în care ai ajuns? Când te bate cineva, îţi dă în mână, în picioare, în stomac, nu tot timpul în cap. Dacă tot voiau să distrugă ceva, trebuiau să spargă aparatul, nu să omoare un om. Au venit din spate, m-au lovit, am stat inconştient câteva secunde, am dat să mă ridic şi am luat-o din nou. Am aflat ulterior că Paul Stanciu, unul dintre agresori, şi-a schimbat declaraţia. A spus că nu m-a lovit cu dala de beton, ci cu pumnul. Să dai cu pumnul şi să ai patru copci în cap? Norocul meu e că nu mi-a afectat creierul!Ai fost vizitat la spital de vreo persoană din familiile agresorilor sau de vreun oficial de la „U“ Cluj? Nu. Singurul care a venit la spital a fost Goga... Fotbalistul. Şi-a cerut scuze faţă de suporteri. I-am spus că el n-are nicio vină. Vei mai practica meseria asta? Da. Nu îmi va fi frică. Îmi place meseria asta. Sunt de şase ani cameraman al Jandarmeriei şi nu ştiu dacă aş putea face altceva. Bine ar fi ca suporterii să-şi facă o curăţenie generală în galerie.Agresorii tăi au între 16 şi 19 ani... Sunt tot mai mulţi minori care se dedau la acte de vandalism şi nu e bine pentru societate. Aceşti minori sunt distruşi de anumiţi huligani, care îi cooptează în gaşcă. În cazul meu, toată acţiunea a fost premeditată. A fost cineva în spatele acestor minori care m-au bătut. „Nu o să îi iert niciodată“Cum te-ai făcut jandarm? Am auzit de la un vecin de bloc că se fac angajări la jandarmi. Am dat examen pentru ocupare de post şi am reuşit. În anii ’80 am făcut lupte libere. Am ajuns vicecampion naţional în 1987. Ce-ai face dacă mâine doctorul ţi-ar spune că eşti apt?Aş vrea să mă trezesc dimineaţa şi să beau o cafea, fiindcă acum nu am voie, să iau pantofii sport în picioare şi să alerg. Să mă simt liber. M-am şi îngrăşat de la medicamente.Ce au zis agresorii despre tine?Am aflat de la avocatul meu că niciunul dintre agresori nu regretă faptele comise şi că, dacă ar fi, ar face-o din nou. Eu nu o să îi iert niciodată, numai Dumnezeu poate să îi spele de păcate!DECLARAŢIIControloru’ s-a încurcatAgresorii jandarmului Gabriel Oşan au vârste cuprinse între 16 şi 20 ani. Cel mai mare dintre ei este considerat de către justiţie principalul suspect. Adrian Stanciu (foto dreapta), zis Controloru’, este cel care l-a lovit în cap cu o piatră de bordură pe jandarmul Oşan. De altfel, în timpul urmăririi penale, Controloru’ a dat mai multe declaraţii care se bat cap în cap. Stanciu a fost audiat prima dată pe 8 mai, la sediul Poliţiei Cluj. „Menţionez că bărbatul îmbrăcat în ţinută civilă şi despre care ştiam că este jandarm nu m-a provocat în niciun fel“, afirma atunci agresorul.„Am aplicat acea lovitură întrucât acolo am nimerit“ O zi mai târziu, într-o altă declaraţie dată la Parchetul de pe lângă Tribunalul Cluj, Stanciu spune că nu ştia despre omul pe care-l lovise că ar fi jandarm! „Ne-am întâlnit o parte din galerie pe strada Pavlov, unde am consumat 6-7 beri. O parte din galerie a început să strige «loviţi-l pe acela în negru» (n.r. - jandarmul Oşan). Din zona Operei Maghiare am luat o dală, tip biscuite (...) m-am dus cu paşi grăbiţi spre cameramanul care purta geacă neagră, aplicându-i o lovitură în partea dreaptă a capului. Pe cameramanul pe care l-am lovit l-am văzut de mai multe ori la stadion în timp ce filma, însă nu ştiam că este jandarm.“ La audierile de la Judecătoria Cluj, Stanciu a schimbat iar declaraţ ia! „Eu am ieşit de pe şosea mergând grăbit pe trotuar unde se afla acel om şi l-am lovit cu pumnul în zona bărbiei fără să îl lovesc cu dala de beton“, a declarat Stanciu, în ciuda dovezilor video care îl incriminează.Al doilea agresor este Tivadar Toja (foto stanga), care are 20 de ani. Deşi este foarte tânăr, Toja nu a stat pe gânduri şi, la îndemnul unor lideri din galerie pe care însă nu îi nominalizează, l-a lovit pe Oşan cu piciorul în cap, în timp ce acesta se afla căzut la pământ. Şi Toja, la fel ca şi Adrian Stanciu, a recunoscut în prima fază că ştia despre Oşan că este jandarm, după care a uitat complet acest amănunt.A dat „din prietenie“ Toja descrie momentul agresiunii în termeni foarte simpli: „Am aplicat acea lovitură acelui bărbat căzut pe trotuar, în zona capului, întrucât acolo am nimerit, dar nu am observat ca acea persoană să fie rănită la cap“.Al treilea tânăr arestat are doar 16 ani şi se numeşte Tudorel Câmpan. Acesta a declarat că este prieten cu Toja şi că a văzut momentul în care acesta l-a lovit pe Oşan cu piciorul, drept pentru care s-a decis să îl lovească şi el. Dintre toţi trei, Câmpan este singurul căruia îi pare rău de fapta comisă!Imagini surprinse înaintea derby-ului clujean „U“ - CFR. Persoana lovită în cap cu dala de trotuar este Gabriel Oşan.

Niciun comentariu:

Google
 
buy

View My Stats